Foto: Jessica Lindgren

Anita Westerholm besöker Kyrkslätt 24.11 kl. 18

02.11.2020 kl. 14:07
Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Anita Westerholm besöker Kyrkslätt tisdag 24.11.2020.

Anita talar om aktuella jämställdhetsfrågor och inför kommunalvalet i april. Hon kommer också att klargöra för de riktlinjer som Kvinnoförbundet jobbar för. Läs mera här nedan.

SFP:s kommunalvalskandidater Anna Aintila och Linda Basilier är också på plats. Kom och prata med dem!

Evenemanget är i huvudbiblioteket Fyyris Mörne-sal med start kl. 18.00. Antalet deltagare är begränsat till 20 personer enligt myndigheternas rekommendation. Vi rekommenderar alla att bära ansiktsmask.

Anmäl dig gärna så säkrar du din plats: maria.borg-karlsson@kolumbus.fi eller tfn/sms 044 506 2624.

Adressen till Fyyri är Kyrktorget 1, 02400 Kyrkslätt.

Alla är hjärtligt välkomna med!

Kirkkonummen sanomat 22.11.2020:

Inför kommunalvalet: Träff med Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet i Kyrkslätt bjuder in alla som är intresserade av en jämställd kommun och hur vi kan påverka vår näromgivning till en träff på tisdag 24 november i Fyyri. Vi får veta mera om kommunalvalet i april och hur man kan ställa upp som kandidat.

Det förestående kommunalvalet är ett betydelsefullt val. Det här året har på många sätt varit annorlunda, vi har levt och lever i exceptionella tider. Nu behöver vi kandidater som andas framtidstro, som står upp för ett välmående, hållbart och jämställt samhälle.

– Att få en annan människas förtroende att besluta om det som rör kommuninvånarnas vardag är oerhört fint, säger Anita Westerholm som är Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande. Jag är mycket tacksam över att jag för 3,5 år sedan fick förtroendet att vara med och påverka i min hemkommun. Jag har haft möjlighet att påverka mitt närsamhälle och uppdraget har varit givande, intressant och lärorikt. Jag vill uppmana dig att kandidera i vårens val. Avfärda åtminstone inte tanken genast utan ge den en chans. Det är tillsammans vi bygger vårt samhälle och det är vi, kommuninvånare, som är experter på hur vi vill ha det i vår hemkommun.

Kommunfullmäktige ska representera alla kommunens invånare. Idag är unga, personer med invandrarbakgrund och kvinnor underrepresenterade. Idag är endast 39 procent av ledamöterna i Finlands fullmäktigesalar kvinnor och ca 30 procent av styrelse- och nämndordförandena är kvinnor. Här vill Svenska Kvinnoförbundet se en förändring, partierna måste ta sitt ansvar vid nomineringen av kandidaterna och vi vill uppmuntra kvinnor att ställa upp.

– Som kandidat för SFP och Svenska Kvinnoförbundet kommer du med i vår gemenskap, du får möjlighet till utbildningar och du har personer att dela dina tankar och frågor med. Tillsammans bygger vi välmående, jämställda kommuner där alla, oberoende av kön och könsidentitet, känner sig inkluderade och jämlikt behandlade. Jag ser fram emot att vi tillsammans jobbar för att fler kvinnor och personer som hör till minoriteter tar plats i kommunfullmäktige, säger Anita Westerholm.

Alla är hjärtligt välkomna!