Kerstin Grönqvist, Linnéa Henriksson, Anders Adlercreutz, Henrika Backlund och Andreas Elfving

Det har betydelse om du röstar och hur du röstar i valet!

07.10.2022 kl. 13:17
Svenska Kvinnoförbundet i Kyrkslätt ordnade 5.10.2022 en kickoff i Fyyri om hur viktigt det är att rösta

Svenska Kvinnoförbundet i Kyrkslätt ordnade 5.10 en kickoff i Fyyri om hur viktigt det är att rösta och vad det har för betydelse att vi alla röstar i det kommande riksdagsvalet i april. Politisk sekreterare Andreas Elfving berättade om hur vår demokrati fungerar och hur viktigt det är vem vi väljer att rösta på. Det är vi väljare som bestämmer vem som sitter i riksdagen och beslutar om Finland de kommande fyra åren. Ingen kandidat kan vara säker på sin plats i Finlands riksdag. Forskare och universitetslektor Linnéa Henriksson, som har forskat i tvåspråkig förvaltning, berättade vad det betyder och hur vi borde vara aktiva med att formulera hurdan tvåspråkig förvaltning vi vill ha. Om vi inte kan formulera vad och när vi behöver svenskspråkig service kan vi inte heller säga att svenskan inte har beaktats i verksamheten.

På plats under diskussionen var även SFP:s två kandidater i riksdagsvalet från Kyrkslätt, Anders Adlercreutz och Henrika Backlund. Diskussionen berörde bl.a. säkerhetspolitik som de båda kandidaterna har en stor kunskap om, Anders som medlem i riksdagens försvarsutskott och Henrika som har jobbat flera år inom försvarsmakten bl.a. som kaptenlöjtnant vid kustbrigaden i Obbnäs. Som tidigare anställd inom försvarsmakten tog Henrika upp hur viktigt det skulle vara med en dialog mellan försvaret och samhället. Anders understödde det kommande frivilliga uppbådet för kvinnor, men såg det inte som realistiskt att uppbåd för kvinnor skulle bli obligatoriskt i det här skedet.

Henrika ville även föra fram sin oro för att vi håller på att sitta ihjäl oss och att vi måste agera nu. Vi borde se rörelse i vardagen som en investering för framtiden. Anders lyfte upp att han vill jobba för företagsamhet, sund ekonomi och ett tryggt samhälle i en orolig världssituation. Båda kandidaterna ville även aktivera alla väljare att rösta i riksdagsvalet och påminna att varje röst behövs.